CNV : Vrachtwagens moeten standaard worden uitgerust met een standairco.
Manon Zintel
wo 3 juli 2019

CNV : Vrachtwagens moeten standaard worden uitgerust met een standairco.

Geniet u ook zo van het mooie weer? Of vindt u het misschien soms zelfs iets té warm? Vooral hoge temperaturen op de werkplek zijn minder prettig en kunnen zelfs tot ongelukken leiden.

Zo vraagt CNV Vakmensen aandacht voor hitte in de truckcabine. Op een beroepschauffeur rust een zeer zware verantwoordelijkheid om altijd goed op te letten. Omdat een fout in het verkeer catastrofale gevolgen kan hebben.

Een te warme cabine vergroot de kans op ongelukken, bleek eerder al uit onderzoek. De temperatuur in de cabine is één van de knelpunten die vorig jaar grondig zijn onderzocht door de cao-partijen in de transportsector (werkgevers en vakbonden). Uit dat onderzoek blijkt dat er niet zozeer tijdens het rijden een probleem is met de temperatuur, maar vooral bij stilstand. Dit is vooral het geval bij cabines die geen standairco hebben.

Een standairco functioneert los van de motor van de vrachtwagen. Dit systeem maakt het mogelijk om ook bijvoorbeeld tijdens rustpauzes en nachtrust de cabine op een prettige temperatuur te brengen en te houden. Tijdens warme periodes kan een standairco helpen om een chauffeur alerter, en als er ook in de cabine wordt geslapen, beter uitgerust de weg op te laten gaan.
Overnachten in een hete cabine komt de nachtrust niet ten goede en dit heeft bewezen effect op concentratie en reactievermogen, wat de kans op ongelukken vergroot. “Slapen in een snikhete cabine is vragen om ongelukken”, vindt Tjitze van Rijssel, transportbestuurder bij CNV Vakmensen.

CNV zou dan ook graag zien dat vrachtwagens standaard uitgerust worden met een standairco.

Wij zien in de letselschadepraktijk dagelijks de zeer ernstige gevolgen van verkeersongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken is en juichen maatregelen die tot een grotere verkeersveiligheid kunnen leiden uiteraard van harte toe.

Bovendien kan de vraag worden gesteld of de werkgever, die dergelijke maatregelen niet treft, en er doet zich een ongeval voor, niet aansprakelijk kan worden gehouden in het kader van goed werkgeverschap.

vrachtwagen, hitte, warmte, zomer, werkgever, verkeersveiligheid, verkeersongeval, aansprakelijkheid, letselschade